گروه فرهنگی: معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم عنوان کرد: همه انسانها به معارف، تربیت، هدایت، عنایت و رحمت، ولایت و شفاعت حضرت زهرا(س) هم در این دنیا، هم در آخرت، زندگی فردی، اجتماعی و هم برای شناخت دین و آموزههای آن به شدت نیاز دارند.
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از همدان، حجتالاسلام والمسلمین محمد اکبری دوشنبه ۱۶ اسفند در همایش فاطمه و مهدویت با موضوع وظایف منتظران در عصر انتظار که به همت جهاددانشگاهی واحد همدان برگزار شد، اظهار کرد: حضرت زهرا(س) در میان همه انبیاء مرسلین و اولیاء و معصومین(ع) نقش برجسته و بیبدیلی دارد به گونهای که پیامبر خاتم(ص) میفرمایند من به فاطمه نیاز دارم و مشاهده میکنیم که کنیه حضرت زهرا(س) امابیها است.»
اکبری عنوان کرد: محال است که دختری مادر پدر باشد اما پیامبر اکرم(ص)، حضرت زهرا(س) را با این عنوان صدا زده یعنی دختری که هم دختر و هم مادر است و این اجتماع نقیضین است اما کلام پیامبر اکرم(ص) است.
وی تأکید کرد: در روز قیامت پیامبر(ص) میفرمایند یا علی بگوی دخترم فاطمه(س) بیاید» و ایشان وارد میشوند سپس پیامبر(ص) میفرمایند روز م فرارسیده است و امت من به شفاعت تو چشم دوختهاند، یا فاطمه برای شفاعت امت من چه آوردهای؟» حضرت زهرا(س) از زیر چادر خود دو دست بریده بیرون میآورد و میفرماید این دو دست برای شفاعت همه امت کفایت میکند.»
اکبری با بیان اینکه حضرت زهرا(س) اینگونه در روز قیامت به داد شیعیان میرسد و آنها را از این گرفتاری نجاتشان میدهد، تصریح کرد: امام حسن عسگری(ع) فرموند همه ما امامان حجت خدا بر خلایق هستیم اما مادر ما فاطمه(س) حجت خدا بر ما است و این نشاندهنده جایگاه و عظمت حضرت زهرا(س) است.»
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با تأکید بر اینکه حضرت زهرا(س) را فقط با قرآن و کلام امامان معصوم(ع) باید شناخت، عنوان کرد: کمال وجودی این بانو سبب شد تا خداوند متعال با اراده تخلفناپذیر خود، موهبت طهارت از هرگونه پلیدی را به او عطا کند تا جاییکه رضایت و خشم او معیار حق و باطل و میزان اعمال و اوصاف دیگران قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: برای درک ژرفای اقیانوس این بانوی کوثر، منبعی بهتر از قرآن و احادیث اهل بیت(ع) نیست به طوریکه در قرآن کریم آیات بسیاری به صورت تأویل بر آن حضرت منطبق شده و در روایات نیز به مقامهای معنوی بیشمار ایشان توجه شده است.
اکبری عنوان کرد: در قرآن کریم از حضرت فاطمه(س) نامی برده نشده اما مفسران نزول برخی از سورهها و آیات قرآن را در شأن آن حضرت میدانند همچنین بر اساس برخی منابع، شأن نزول بیش از ۵۰ آیه یا اختصاص به حضرت فاطمه(س) دارد یا مشترک بین ایشان و سایر اهل بیت(ع) است.
حضرت ,س ,زهرا ,قرآن ,فاطمه ,شفاعت ,حضرت زهرا ,زهرا س ,عنوان کرد ,فاطمه س ,قرآن کریم
اکبری عنوان کرد: محال است که دختری مادر پدر باشد اما پیامبر اکرم(ص)، حضرت زهرا(س) را با این عنوان صدا زده یعنی دختری که هم دختر و هم مادر است و این اجتماع نقیضین است اما کلام پیامبر اکرم(ص) است.
وی تأکید کرد: در روز قیامت پیامبر(ص) میفرمایند یا علی بگوی دخترم فاطمه(س) بیاید» و ایشان وارد میشوند سپس پیامبر(ص) میفرمایند روز م فرارسیده است و امت من به شفاعت تو چشم دوختهاند، یا فاطمه برای شفاعت امت من چه آوردهای؟» حضرت زهرا(س) از زیر چادر خود دو دست بریده بیرون میآورد و میفرماید این دو دست برای شفاعت همه امت کفایت میکند.»
اکبری با بیان اینکه حضرت زهرا(س) اینگونه در روز قیامت به داد شیعیان میرسد و آنها را از این گرفتاری نجاتشان میدهد، تصریح کرد: امام حسن عسگری(ع) فرموند همه ما امامان حجت خدا بر خلایق هستیم اما مادر ما فاطمه(س) حجت خدا بر ما است و این نشاندهنده جایگاه و عظمت حضرت زهرا(س) است.»
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با تأکید بر اینکه حضرت زهرا(س) را فقط با قرآن و کلام امامان معصوم(ع) باید شناخت، عنوان کرد: کمال وجودی این بانو سبب شد تا خداوند متعال با اراده تخلفناپذیر خود، موهبت طهارت از هرگونه پلیدی را به او عطا کند تا جاییکه رضایت و خشم او معیار حق و باطل و میزان اعمال و اوصاف دیگران قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: برای درک ژرفای اقیانوس این بانوی کوثر، منبعی بهتر از قرآن و احادیث اهل بیت(ع) نیست به طوریکه در قرآن کریم آیات بسیاری به صورت تأویل بر آن حضرت منطبق شده و در روایات نیز به مقامهای معنوی بیشمار ایشان توجه شده است.
اکبری عنوان کرد: در قرآن کریم از حضرت فاطمه(س) نامی برده نشده اما مفسران نزول برخی از سورهها و آیات قرآن را در شأن آن حضرت میدانند همچنین بر اساس برخی منابع، شأن نزول بیش از ۵۰ آیه یا اختصاص به حضرت فاطمه(س) دارد یا مشترک بین ایشان و سایر اهل بیت(ع) است.
درباره این سایت