محل تبلیغات شما

آنچه در برخی از روایات در مورد فطرس آمده این است كه به خاطر نافرمانی از دستور الهی به زمین و در جزیره‌ای تبعید گشت و قدرت عروج را از دست داد.

به گزارش خبرنگار مهر، همواره سؤالهای زیادی وجود دارد که ذهن افراد را به خود مشغول می کند، گروه دین و اندیشه خبرگزاری مهر برخی از پرتعدادترین سؤالاتی که توسط مردم از مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی پرسیده می شود را برای آگاهی مخاطبان ارائه می کند. 

*سؤال: جریان فطرس ملک چه بوده است؟ وظیفه این فرشته چه بوده است؟ چرا فطرس نافرمانی كرد و بال هایش سوخت؟ آیا ملائكه ترك امر الهی و گناه می‌كنند؟

پاسخ: آنچه در برخی از روایات در مورد "فطرس" آمده، این است كه به خاطر نافرمانی از دستور الهی به زمین و در جزیره‌ای تبعید گشت و قدرت عروج را از دست داد،‌ نه این كه فلج (به معنای جسمانی) شده باشد، اما این كه این مسئله با عصمت فرشتگان چگونه سازگار است در توضیح می‌گوییم:

با بررسی آیات و روایات متعدد، می ‏توان ویژگی‏های زیر را برای فرشتگان برشمرد:

۱. موجودات شریف و ارزشمندی هستند كه واسطه بین خداوند متعال و عالم محسوس به شمار می‏آیند و در همه حوادث بزرگ و كوچك جهان نقش دارند؛ بر هر امری با توجه به ابعاد و جنبه ‏های مختلف آن یك یا چند فرشته گمارده شده است، نقش فرشتگان در حوادث و جریان‏ها، اجرای فرمان الهی و تثبیت آن در جایگاه ویژه ‏اش است. قرآن كریم در این باره می‏ فرماید: "لا یسبقونه بالقول و هم بامره یعملون؛(۱) آن‏ها در هیچ سخنی بر خداوند پیشی نمی ‏گیرند و مطیع امر خداوندند."

۲. در فرشتگان سركشی و نافرمانی وجود ندارد؛ چون اراده‏ ای مستقل از اراده خداوند ندارند تا چیزی خلاف خواست او بخواهند. قرآن در این مورد می‏ فرماید:"لا یعصون الله ما امرهم و یفعلون ما یؤمرون؛(۲) فرمان خداوند را مخالفت نمی‏كنند و امر او را اطاعت می‏ كنند."

۳. فرشتگان، با وجود فراوانی و كثرت، از نظر مقام و درجه مختلفند، برخی برتر از برخی دیگرند و عده‏ای فرمانده و عده‏ای فرمانبردارند. آن كه فرمانده است به امر الهی امر می‏كند و فرمان می ‏دهد و آن كه فرمانبر است نیز به دستور الهی مطیع و فرمانبردار است و همگی در این ویژگی كه از خود اراده و اختیاری ندارند، مشتركند؛ چنان كه قرآن می ‏فرماید: "و ما منّا اِلاّ و له مقام معلوم؛(۳) هر كدام از ما فرشتگان دارای رتبه و جایگاه معین و مشخصی است."

۴. چون كارهای فرشتگان به امر خداوند و اراده اوست و خداوند در همه امورش غالب و چیره است - "و الله غالبٌ علی امره؛(۴) خداوند بر كارش مسلط و چیره است- و هیچ چیز در آسمان‏ها و زمین او را عاجز و مغلوب نمی‏ سازد،(۵) فرشتگان نیز كه فرمانبرداران حق بوده، اراده و خواستی جز اراده و خواست او ندارند و همواره چیره و پیروزند.(۶)

در مورد فطرس كه یكی از فرشتگان الهی است، روایات متعددی داریم كه مضمون و محتوای آن‏ها یك‏سان است. در روایتی می‏خوانیم: فطرس فرشته‏ای بود كه گردا گرد عرش الهی در گردش بود و درباره دستوری از اوامر خداوند كوتاهی و سستی ورزید. بالش به كیفر این نافرمانی چیده شد و به یكی از جزیره ‏ها تبعید گردید. هنگامی كه امام حسین(ع) متولد شد، جبریل(ع) برای عرض تبریك به پیامبر(ص) به سوی زمین فرود آمد و در راه با فطرس دیدار كرد. جبریل(ع) به وی پیشنهاد كرد، برای عرض تبریك و تهنیت، با او نزد پیامبر(ص) برود. هنگامی كه جبریل(ع) او را به حضور پیامبر(ص) برد، به امر پیامبر(ص)، بالش را به بدن پاك امام حسین(ع) مالید و سلامتش را باز یافت.(۷)

عده‏ ای از بزرگان معتقدند، داستان فطرس با آیات صریح قرآن كه ویژگی‏های فرشتگان را برشمرده، آن‏ها را بندگان مطیع و كریم و شایسته خداوند معرفی می ‏كند و از هر نوع سرپیچی و نافرمانی پیراسته می‏ داند، سازگاری ندارد؛ پس باید این گونه روایات را نادرست شماریم؛ و به فرض درستی‏شان، بدان سبب كه نكته‏ای فراتر از ادراك ما دارند، باید علمش را به اهلش یعنی اولیای برگزیده الهی واگذاریم و خود را در فهم آن ناتوان بدانیم.

در مقابل عده‏ ای بر این باورند كه فرشتگان اصناف و درجه ‏های گوناگون دارند. گروهی مقرّبند و گروهی در درجه پایین‏تر جای گرفته‏ اند. آیاتی كه هر گونه نافرمانی و سرپیچی را از فرشتگان نفی می‏كنند، به فرشتگان مقرب مربوط است. فطرس از فرشتگان مقرب نبود تا از هر نوع سركشی پیراسته باشد؛ به ویژه آن كه تخلف و سرپیچی فطرس در برخی روایات كندی و سستی ورزیدن خوانده شده كه نوعی ترك اولی است نه گناه. چنان كه پیامبران(ع) نیز درجات مختلف دارند: "تلك الرسل فضّلنا بعضهم علی بعض؛(۸) بعضی پیامبران را بر بعضی برتری بخشیدیم." عده‏ ای از انبیاء ترك اولی داشتند؛ ولی جمعی مانند پیامبر بزرگوار اسلام(ص) و خاندان پاكش جز اراده الهی اراده‏ ای نداشتند و حتی از ترك اولی نیز پیراسته بودند.

پی ‏نوشت ها:

۱. انبیا(۲۱)آیه۲۷.

۲. تحریم(۶۶)آیه ۶.

۳. صافات(۳۷)آیه۱۶۴.

۴. یوسف(۱۲)آیه۲۱.

۵. فاطر(۳۵)آیه ۴۴.

۶. ر.ك: المیزان، ج‏۱۷، ص‏۱۲، ذیل آیه اول سوره فاطر.

۷. ر.ك: سفینه البحار، شیخ عباس قمی(ره)، ج‏۳، ص‏۹۳۰؛ بحارالانوار، ج‏۲۶، ص‏۳۴۰، روایت ۱۰ و ج‏۴۳، ص‏۲۴۳، روایت ۸ و ج‏۴، ص‏۱۸۲، روایت ۷.

۸. بقره(۲)آیه ۲۵۳.

اشعارمصیبت جانسوزاربعین

ره واکنید قافله سالار میرسد

اشعارروضوه حضرت زینب. س.درروزاربعین

كه ,فرشتگان ,فطرس ,الهی ,خداوند ,امر ,پیامبر ص ,و در ,را به ,در این ,آن كه

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

به عشق یاس 133 توتستان خبر سرزده رزمی کاران فدائیان مهدی(عج)آبجہان Eddie's receptions Robert's style عشق بی ثمر fiodebudla amfelapa وبلاگ دبیران شیمی منطقه 9 شهر تهران